پذیرش از مدارس و دانشگاههای کانادا

دبیرستان‌

سیستم آموزشی دبیرستان‌های کانادا به این صورت است که در پایه های ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ دبیرستان در کانادا، دانش آموزان تعدادی دروس اجباری و تعدادی دروس انتخابی میگذارنند. هر محصل برای فارغ التحصیل شدن ملزم به گذراندن مجموع ۸۰ واحد درسی در طول این سه سال میباشد. گذراندن این ۸۰ واحد با تنوع بسیار بالا برای محصلین دبیرستان های کانادا ممکن بوده و آنها شانس های زیادی برای انتخاب دروس بر اساس اهداف آینده خود دارند. تحصیل در دبیرستان‌های کانادا نه تنها دانش آموز را از نظر علمی در سطح بالایی قرار میدهد بلکه بر مهارت های اجتماعی، هنری، موسیقی و ورزش و ارتباطات نیز تمرکز دارد و باعث میشود فارغ التحصیلان دبیرستان‌های کانادا چند بعدی بوده و چشم انداز بهتری برای زندگی و کار داشته باشند. دبیرستان‌های کانادا جز بهترین دبیرستان‌های دنیا بوده و سالیانه محصلین بی شماری برای تحصیل در دبیرستان‌های کانادا راهی این کشور میشوند.

 

دوره كارشناسي

دانشگاههاي كانادا دوره‌هاي ۳ يا ۴ ساله كارشناسي ليسانس ارائه مي‌دهند.. در سال چهارم اين دوره دروس تخصصي براي دانشجويان تدريس مي‌شود و آنها را براي ورود به دوره كارشناسي ارشد (فوق‌ليسانس) آماده مي‌سازد.

دانشجويان در هر نيم‌سال پنج درس را انتخاب مي‌كنند. براي هر رشته در هفته سه ساعت كلاس آموزشي برگزار مي‌گردد. بعضي دوره‌ها بويژه دوره‌هاي مهندسي و علوم به كار در آزمايشگاه نياز دارند. بيشتر درس‌ها سه واحدی هستند. بعضي رشته‌ها كه دو ترم طول مي‌كشند شش واحد خواهند داشت. يك نيم‌سال يا هر ترم (معمولاً پنج درس دارد) داراي پانزده واحد است و دو نيم سال برابر با سی واحد مي‌شود و اين معني ان است كه دوره چهار ساله داراي یکصد و بیست واحد درسی است.

كليه دوره‌هاي مهندسي و بيشتر دوره‌هاي علوم يا بازرگاني دوره‌هاي چهار ساله مي‌باشند. بيشتر دوره‌ها داراي درس‌هاي اصلي و درس‌هاي انتخابي هستند كه دانشجو در طول دوره آنها را مي‌گذراند. بعضي از دوره‌ها مانند دوره مهندسي از درس‌هاي انتخابي كمتري برخوردار مي‌باشند.

انتقال بين دانشگاهها برمبناي رشته و واحد انجام مي‌گيرد.

كالج‌هاي عمومي

اين كالج‌ها در پاسخ به نيازهاي تربيت نيروي انساني براي صنايع كانادا، بخش دولتي و نيازهاي تحصيلي براي فارغ‌‌التحصيلان مدارس حرفه‌اي و افراد بزرگسال تأسيس گرديدند. اين كالج‌ها گواهينامه و ديپلم یک یا دو یا سه ساله به دانشجويان خود اعطاء مي‌كند. بيشتر دوره‌ها شامل دوره‌هاي صنعتي مي‌باشد. كالج‌هاي عمومي در كانادا متعلق به انجمن كالج‌هاي عمومي كانادا مي‌باشند. بعضي از اين كالج‌ها دوره‌هاي كارشناسي يا كارشناسي كاربردي به دانشجويان خود ارائه مي‌نمايند.

برنامه‌هاي تحصيلي در اين كالج‌ها برنامه‌هاي ثابت بوده و انتخابي نيستند. در مقايسه با دانشگاهها ساعات كلاس‌ها در اين كالج‌ها طولاني‌تر مي‌باشد. براي بيشتر دروس خود دانشجو بايد بطور مستقل به مطالعه بپردازد.

خيلي از دانشجويان ابتدا دوره كارشناسي (ليسانس) را در دانشگاه به اتمام مي‌رسانند و سپس براي آموزش در دوره‌هاي خاص صنعتي وارد کالج مي‌شوند. بعضي از كالج‌هاي عمومي به ارائه مدرك ديپلم فوق‌ليسانس مي‌پردازند كه براي ورود به آن نياز به مدرك ليسانس يا معادل آن مي‌باشد.

كالج ـ دانشگاه

كالج ـ دانشگاه تركيبي از دوره‌هاي كارشناسي (ليسانس) و آموزش كالج عمومي مي‌باشد. اينگونه مراكز اين امكان را براي دانشجويان فراهم مي‌سازند كه وارد دوره ليسانس يا ديپلم تخصصي شوند. پس از اتمام بعضي از دوره‌هاي ديپلم تخصصي براي دانشجويان اين امكان فراهم مي باشد كه مستقيماً به سال سوم دوره ليسانس وارد شوند و اين به شرطي است كه دانشجو نمره حد نصاب را كسب كرده باشد.

كالج‌هاي خصوصي فني و حرفه‌اي و انستيتوهاي آموزشي

كالج‌هاي خصوصي كه به كالج‌هاي فنی و حرفه ای معروف هستند انستيتوهاي خصوصي آموزشي مجاز هستند كه بدون دريافت كمكي از دولت به فعاليت بپردازند. اين نوع كالج‌ها و انستيتوها سالهاست كه در كانادا به فعاليت اشتغال دارند و از استاندارد بالائي برخوردار هستند كه مورد تأئيد كارفرماهاي كانادائي مي‌باشد. بعضي از اين انستيتوها توسط خود صنايع اداره مي‌شوند يا اينكه ارتباط نزديكي با صنعت خاص يا زمينه حرفه دارند. بيشتر اين كالج‌ها به ارائه گواهينامه‌هاي آموزشي در زمينه‌هائي مانند نفت و گاز و فن‌آوري اطلاعات مي‌پردازند. بعضي از دوره‌ها تنها از طريق اينگونه كالج‌ها ارائه مي‌شود مانند (زيبائي، آرايش مو و غيره…).

 

دوره کارشناسی ارشد در کانادا Master’s

دوره فوق لیسانس در کانادا یا همان‌ graduate degree معمولا ۱ تا ۲ سال بوده و به صورت ریسرچ یا کورس ارائه میشود. در دوره های course-based دانشجو با شرکت در کلاس و گذراندن واحد های درسی مدرک فوق لیسانس خود را دریافت میکند. در دوره های فوق لیسانس research-based دانشجو باید با کمک استاد راهنمای خود بر روی موضوعی تحقیق کرده و پایان نامه ارائه بدهد. برخی از دوره های مستر نیز ترکیبی بوده و شامل کورس و ریسرچ میشوند. دوره های مستر با ریسرچ در بسیاری از موارد توسط دانشگاه یا استاد راهنما فاند میشودند و نوعی از بورسیه ی تحصیلی کانادا را دریافت میکنند.

برخی از دوره های مستر این امکان را به متقاضی میدهند که به صورت مستقیم در مقطع دکتری دوره ادامه پیدا کند. برای دریافت اطلاعات کامل شرایط تحصیل در کانادا با مشاورین شرکت Apply West تماس بگیرید.

پیش نیازاخذ پذیرش فوق لیسانس در کانادا: داشتن مدرک لیسانس با معدل بالای ۱۴، داشتن مدرک آیلتس ۶ یا ۶.۵ . در برخی از رشته ها داشتن مدرک زبان برای اخد پذیرش الزامی نیست.

دوره دیپلما در کانادا Graduate Diploma

این دوره ها برای متقاضیانی است که مدرک لیسانس را دارند ولی در دوره فوق لیسانس تمایلی به انجام تز یا پایان نامه ندارند و همچنین در دوره فوق لیسانس تمایلی به انجام کارورزی نیز نداشته باشند. این دوره معمولا متشکل از ۳۰ واحد درسی است که در پایان این امکان را به متقاضی میدهد که مدرک Graduate Diploma را دریافت کند. متقاضیانی که قصد دریافت فوق لیسانس را پس از این دوره دارند معمولا میتوانند با گذراندن ۱۵ واحد دیگر مدرک فوق لیسانس را دریافت کنند.

پیش نیازاخذ پذیرش دیپلما در کانادا: داشتن مدرک لیسانس ،داشتن مدرک زبان برای اخد پذیرش الزامی نیست.

دوره پست بک در کانادا ( لیسانس پیشرفته ) post bac

دوره های (Post-Baccalaureate Diploma) (PBD or “post-bac”) در کانادا به دوره هایی گفته میشود که متقاضیان دارای مدرک undergraduate یا همان لیسانس میتوانند وارد این دوره شوند تا مهارت های زبان انگلیسی و مهارت کاری خود را به صورت عملی ارتقا دهند. این دوره ها در کانادا معمولا شامل ۸ ماه دوره تئوری و ۸ ماه دوره کارورزی در شرکت ها یا کارخانه ها بوده و به متقاضیانی که در دوره لیسانس فارغ التحصیل شده اند شانس خوبی برای استخدام شدن میدهد.

پیش نیازاخذ پذیرش پست بک در کانادا: داشتن مدرک لیسانس ،داشتن مدرک زبان برای اخد پذیرش الزامی نیست.

دوره دکتری در کانادا Doctoral Degree

دوره دکتری در کانادا ۳ تا ۵ سال طول میکشد. در دوره دکترای کانادا دانشجو باید یک پروژه را دنبال کند. بیشتر این پروژه ها توسط شرکت های بزرگ اسپانسر شده هستند و به همین دلیل بیشتر پروفسورها در دوره دکتری به دانشجویان فاند یا کمک تحصیلی اعطا میکنند. این فاند ها گاها شهریه دانشجو را پوشش داده و گاها مبلغی اضافه بر آن نیز به دانشجو داده میشود تا هزینه های زندگی او نیز پوشش داده شود. دوره دکتری در کانادا دارای کورس نیز میباشد.

پیش نیاز اخذ پذیرش دکترا در کانادا: داشتن مدرک لیسانس و فوق لیسانس با معدل بالای ۱۴، داشتن مدرک آیلتس . پذیرش دوره دکتری در کانادا نیازمند رزومه علمی قوی میباشد. در صورتی که سطح زبان انگلیسی و فرانسوی ضعیف دارید و رزومه علمی مناسبی ندارید ( مقالات معتبر)، امکان پذیرش دوره دکتری در کانادا برای شما وجود نخواهد داشت.