پذیرش از مدارس و دانشگاههای آمریکا

دبیرستان:
تحصیل در دبیرستان های کشور آمریکا به دلیل کیفیت بالای این مدارس مورد توجه بسیاری از دانش آموزان بین المللی می باشد و هر ساله هزاران دانش آموز از سراسر دنیا برای تحصیل وارد این مدارس می شوند. مهاجرت و تحصیل در دبیرستانهای کشور آمریکا این امکان را به دانش آموزان می دهد که بتوانند خود را بهتر با محیط و سنتهای جامعه آمریکایی وفق دهند و مهارتهای زبان انگلیسی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.
شهریه دوره: ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار آمریکا برای یک سال تحصیلی

هزینه خوابگاه و یا اقامت به همراه خوراک: ۲۰ هزار دلار آمریکا در سال
مدت زمان دوره: ۴ سال
لازم به ذکر است که دانش آموزان می توانند در هر پایه تحصیلی از دبیرستان وارد این دوره ها شوند.
نحوه سکونت: 

1- زندگی در خوابگاه: زندگی در خوابگاه های دانش آموزی در واقع در محیط مدرسه می باشد و دانش آموزان طبق قوانین و مقررات خوابگاه رفت و آمد و زندگی می کنند.

2- زندگی با خانواده های آمریکایی مورد تایید مدرسه: زندگی با یک خانواده امریکایی (Host Family) از مرسوم ترین راهکارهای سکونت برای دانش آموزان و دانشجویان در آمریکا می باشد. این سبک از سکونت به دانش اموزان کمک می کند که فرهنگ آمریکا را بهتر بشناسند و کمبود عاطفی ناشی از دوری خانواده را کمتر احساس کنند.

دوره کارشناسی:

دانشجویان در آمریکا به دو شکل متفاوت می توانند تحصیلات خود را در دوره کارشناسی دنبال کنند. آنها می توانند بعد از پایان دوره دبیرستان، مستقیما وارد دانشگاه شوند و بعد از چهار سال مدرک لیسانس خود را دریافت نمایند، و یا اینکه وارد کالج های محلی در شهر خود شده و بعد از گذراندن ۶۰ واحد درسی که حدودا دو سال به طول می انجامد، ضمن گرفتن مدرک کاردانی به یکی از دانشگاههای مورد نظر خود بروند و دو سال آخر دوره کارشناسی را در آنجا بگذرانند. لازم به ذکر است که مدرک لیسانس از دانشگاه مقصد صادر می گردد و تمامی واحدهای گذرانده شده در کالج به دانشگاه مقصد منتقل می گردد.

اکثر مهاجرین و مردم بومی، روش دوم یعنی روش ورود به دانشگاه از طریق کالج را به دلیل ارزان تر بودن آن و داشتن امکان تغییر رشته تحصیلی در صورت نیاز انتخاب می کنند.

همچنین بیشتر دانشگاه های بزرگ ظرفیت بیشتری را برای دانشجویان این دوره در مقایسه با داوطلبانی که مستقیما وارد می شوند ارائه می دهند.

 

کارشناسی ارشد:

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور آمریکا بسیار مورد توجه دانشجویان بین المللی می باشد.

دانشجویان می توانند از بین دانشگاههای خصوصی یا نیمه خصوصی و دانشگاههای دولتی با توجه به رشته و هدف تحصیلی خود‍، محل مورد نظر خود را انتخاب کنند.

در این مقطع ، دانشجویان فرصتهای بسیاری را برای شرکت در موضوعات تحصیلی که اساتید در آنها مشغول به کار هستند پیدا می کنند و در بعضی از رشته ها حتی می توانند به دلیل این فعالیت تحقیقاتی خود، حقوق هم دریافت کنند (RA Position یا Research Assistant). این دوره حتی فرصت های مناسبی را برای دانشجویان علاقمند به تدریس مهیا می کنند و در بعضی دانشگاهها از دانشجویان، برای تدریس در مقاطع پایین تر هم استفاده می شود (TA Position). فارغ التحصیلان این دوره یا به تحصیل خود در مقطع دکتری ادامه می دهند و یا اینکه جذب بازار کار گسترده در کشور آمریکا می شوند.

متوسط شهریه هر ترم بین ۷۵۰۰ تا ۱۴۰۰۰ دلار آمریکا در سال می باشد.

بورسیه و کمک هزینه تحصیلی : امکان بورسیه کامل در مقطع فوق لیسانس نسبت به مقاطع دیگر، حتی مقطع دکترا کمتر می باشد، ولی دانشجویان با اشتغال به عنوان TA و یا RA می توانند بخش زیادی از هزینه های خود را پوشش دهند.

دکترا:

پس از طی دوره کارشناسی ارشد (Master)، متقاضیان تحصیل در دوره دکترا با طی یک دوره تحصیلی سه تا چهار ساله و انجام فعالیت های تحقیقاتی موفق به دریافت مدرک دکترا در رشته مورد نظرشان خواهند شد.
کشور ایالات متحده آمریکا دارای بهترین دانشگاه های دنیا جهت ادامه تحصیل در دروره دکترا ، از نظر امکانات علمی و پژوهشی می باشد. دانشگاه های آمریکا همه ساله اقدام به پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا می نمایند. تعداد دانشجویانی که توسط هر دانشگاه پذیرفته می شوند، بستگی به بودجه دانشگاه و در مرحله بعد به استاد مورد نظر دارد. به دلیل اینکه دوره دکترا بر پایه فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی بنا شده است، اساتید در زمینه های خاص و محدود اقدام به پذیرش دانشجو می نمایند. از این رو سابقه تحصیلی و تحقیقاتی و موضوعاتی که متقاضی مورد تحقیق قرار داده، به دقت مورد بررسی قرار می گیرند.

اعطای مدرک دکترا در یک رشته به یک فرد بدین معناست که شخص به تسلط کافی در امر پژوهش دست یافته است. پایان نامه دکترا نشان دهنده تسلط کافی نگارنده در رشته مورد نظر و مهارت کافی وی در انجام فعالیت های تحقیقاتی بصورت تیمی و مستقل و همچنین ارائه تحقیقات به مجامع علمی می باشد.
در مجموع مدرک دکترا نشان دهنده توانایی شخص در استدلال و تجزیه و تحلیل رشته مربوطه می باشد. شخصی که مدرک دکترا دارد باید بتواند با استفاده از توانایی ودانش خود، بازار کاری را برای خود و تیم خود ایجاد نماید.
با توجه به اینکه دریافت مدرک دکترا بسیار سخت بوده و نیاز به تلاش زیاد دارد و اینکه موضوع تحقیقات در آمریکا حائز اهمیت ویژه ای است، اگر برای مدرک دکترا از یک دانشگاه پذیرش گرفته شود، احتمال دریافت ویزای تحصیلی از سفارت برای این مقطع نسبت به سایر مقاطع افزایش می یابد.
در مقطع دکترا، دانشگاه ها به دانشجویان کمک هزینه تحصیلی برای پوشش هزینه های تحصیل و اسکان پرداخت می نمایند.
انتخاب دانشگاه و دانشکده محل تحصیل باید با دقت انجام پذیرد. بسیاری از پرونده های دانشجویی در مقطع دکترا ، به دلیل انتخاب نامناسب محل تحصیل، توسط هیئت علمی دانشگاه ها مردود اعلام می شوند.
مهم ترین نوع اخذ پذیرش در مقطع دکترا در آمریکا ، اخذ پذیرش به همراه کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی می باشد، مخصوصا برای کسانی که دارای مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد از دانشگاه های غیر آمریکایی می باشند. البته به دلیل محدودیت در پذیرش و بالا بودن درخواست، اخذ پذیرش در مقطع دکترا مشکل تر می باشد.
جهت اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا لازم است متقاضی دارای مدرک کارشناسی با طول دوره تحصیل چهار ساله و معدل بالاتر از پانزده و همچنین مدرک کارشناسی ارشد با طول دوره تحصیل دو ساله و معدل بالاتر ازشانزده باشد. همچنین متقاضی می بایست حداقل سه توصیه نامه از استاتید سابق خود دریافت و ارائه نماید. دیگر مدارک علمی مورد نیاز جهت اخذ پذیرش تحصیلی در مقطع دکترا عبارتند از:
Statement of purpose متناسب با رشته تحصیلی
مدرک زبان انگلیسی IELTS با نمره حداقل شش و نیم و یا TOEFL با حداقل نمره ششصد در PBT و دویست وپنجاه در CBT و یکصد در IBT .
مدرک GRE با نمره بالاتر از یکصد و پنجاه برای Verbal و یکصد و شصت برای Quantitative و چهار برای Writing
مدرک GMAT برای رشته های مدیریت ،حسابداری ، بازرگانی و مالی